Deze website gebruikt cookies om uw surfervaring makkelijker te maken. 
Lees meer →

Herman Lemmens schreef het jubellied

Een minzame, goedlachse, bescheiden man, zo kan je Herman Lemmens (58) uit Tongeren het best omschrijven. Maar zodra je het woord ‘muziek’ uitspreekt, ontpopt hij zicht tot passioneel verteller die je letterlijk laat voelen hoe muziek – vooral vocale muziek - al heel zijn leven kleur, warmte en energie geeft. Niet te verwonderen dat hij opnieuw in de prijzen valt. Hij won de compositieopdracht van Koor & Stem Limburg n.a.v. hun 60-jarig jubileum in 2020.

Herman is een muziek “amateur” in de letterlijke betekenis van het woord: muziek is zijn eerste en zonder twijfel ook eeuwige liefde! Ondertussen kan hij zich gerust meten met echte “professionals” want in de afgelopen 4 jaren won hij maar liefst 3 compositie-wedstrijden: een mis voor de Kroningsfeesten in 2016, een mis voor de Zomeracademie Alden Biesen in 2018 en nu voor het jubileum van Koor & Stem Limburg.

Hij is een echte autodidact: nooit gestudeerd aan een conservatorium, wel destijds blokfluit aan de muziekacademie en later piano. “Via mijn vader, die bijzonder graag naar opera luisterde, ontdekte ik al gauw dat klassieke muziek ‘iets’ met me deed. Ik droomde er als kind al van om later opera’s en oratoria te schrijven. Hele libretto’s, verhaallijnen en melodieën spookten toen al in mijn hoofd”, vertelt hij met de glimlach.
“Ik zong in het jeugdkoor “De Zingende Hartjes” o.l.v. broeder Pol. Dit jeugdkoor was destijds in heel de mijnregio van Zolder en ver daarbuiten bekend.
Bij het overlijden van broeder Pol nam hij de leiding over van dit jeugdkoor. “In deze periode heb ik verschillende bewerkingen voor dit koor gemaakt en ook mijn 1ste echte koorwerk gecomponeerd, een 2-stemmig Ave Maria. De stiel van het componeren heb ik pas later en eigenlijk stiekem geleerd”, vertelt hij verder. “Mijn echtgenote is muzikante en heeft thuis heel wat boeken liggen over harmonie. Ik heb ze allemaal grondig doorgenomen en met vallen en opstaan het componeren onder de knie trachten te krijgen”.


Hij zingt in verschillende koren en leidt zelf al gedurende 20 jaar een gemengd koor in Maastricht. Geregeld schrijft hij werken voor dit koor. “Zo ontdek ik of de muziek die ik in mijn hoofd heb en op papier zet, zingbaar is en ook zò klinkt in werkelijkheid”, grapt hij verder. “Soms is dat heel confronterend, maar je leert er wel uit!”


Ondanks de prijzen in de afgelopen jaren blijft hij er heel bescheiden bij. In 2016 had hij zelfs 'anoniem’ zijn werk opgestuurd naar de Tongerse kapelmeester Jan Peeters.
Deze was zo enthousiast over het werk dat hij is blijven uitzoeken wie de uiteindelijke componist was. Via een tip van de organist van de basiliek ontdekte hij dat de componist tot zijn grote verbazing én bewondering een van zijn eigen koorzangers was!
Ook de repetities tijdens de zomeracademie herinnert hij zich als bijzonder stresserend. “Gaan ze dit werk wel leuk vinden om te zingen?”, spookt er geregeld door zijn hoofd.
Via een kennis verneemt hij dat Koor & Stem Limburg in september 2019 een compositiewedstrijd uitschrijft n.a.v. hun jubileumjaar in 2020. De opdracht luidt: op basis van een Nederlandstalig gedicht van Boudewijn Knevels met 4 stroofjes een werk van 3 minuten uitschrijven voor basiskoor. Hij vond het best wel een moeilijke opdracht. Tijdens een wandeling groeide een basismelodie in zijn hoofd en hiermee ging hij aan de slag. Met succes zoals nu blijkt!
Ook nu sluit hij af in alle eenvoud: “Ik ben benieuwd hoe de verschillende koren mijn werk zullen ervaren, of ze het graag gaan zingen en wat het publiek ervan zal vinden.”
Op basis van de talrijke positieve reacties bij de Kroningsfeesten en de Zomeracademie twijfelen wij er alvast niet aan: dit wordt op opnieuw een successtory!

(Bruno Sprengers)

← Naar overzicht