Bij de start van de KVR werden papieren kunstenaarskaarten uitgereikt door de Commissie Kunstenaars. De digitaliseringstrend van de laatste jaren wordt nu volledig doorgezet, waardoor je vanaf 2024 een profiel zal moeten aanmaken op het online platform, vooraleer je gebruik kan maken van de AKV. Zowel de kunstwerker/opdrachtnemer als de opdrachtgever zullen zich moeten registreren. Nieuw is dat de prestaties via AKV op voorhand moeten ingegeven worden door de opdrachtgever, en niet langer door de opdrachtnemer.
Het huidige platform Artist@Work zal hiervoor vervangen worden door het platform "Working in the arts".
Net zoals bij de KVR kan je via AKV enkel vergoed worden voor artistieke prestaties, waarbij expliciet artistiek-technische en artistiek-ondersteunende activiteiten uitgesloten worden. Denk aan de dirigent die het concert dirigeert, de muzikant die het koor begeleidt, ... Belangrijk te weten is dat artistiek-pedagogische activiteiten (zoals repetities) eerder worden aanzien als educatieve activiteiten, en bijgevolg een vergoeding via AKV niet mogelijk is.
Hoewel de benaming anders doet vermoeden, kunnen zowel amateurkunstenaars als professionele kunstenaars betaald worden via AKV. Ook zijn er geen beperkingen langs de kant van de opdrachtgevers: zowel amateurverenigingen als professionele huizen mogen artistieke prestaties vergoeden met de AKV. Deze eenvoudige en duidelijke regelgeving kent echter wel enkele maatregelen om het gebruik van AKV te begrenzen:
De dagvergoeding ligt dus gevoelig lager dan bij de huidige KVR, maar in tegenstelling tot de huidige regelgeving is het bij de AKV wel mogelijk om op één dag opdrachten voor verschillende opdrachtgevers te combineren. Bovendien mochten reiskosten bij een KVR niet vergoed worden, terwijl dit vanaf 2024 wel kan. De beperking in het aantal dagen per jaar werd van KVR naar AKV behouden.
Zoals hierboven al aangehaald, wordt de AKV-prestatie ingegeven door de opdrachtgever in het (nieuwe) online platform. Toch zijn er nog enkele andere belangrijke voorwaarden, waar je als opdrachtgever rekening mee moet houden:
In vergelijking met de huidige KVR kan het gebruik van de AKV dus meer administratie (aanmelding prestatie + mogelijks jaarlijks rapport) en een financiële meerkost (mogelijks 5% solidariteitsbijdrage) opleveren voor de opdrachtgever.
Heb je als opdrachtnemer nog een geldige kunstenaarskaart op 1 januari 2024, dan worden je gegevens automatisch overgezet naar het nieuwe platform en hoef je niks meer te doen. Vervalt je kunstenaarskaart tussen 15 april 2023 en 31 december 2023, dan wordt deze automatisch verlengd tot en met 31 december 2023. Vanaf 1 januari 2024 dien je jezelf te registreren op het nieuwe platform.
Heb je nog geen kunstenaarskaart, dan kan je dit nog steeds aanvragen via Artist@Work tot 1 juli 2023. Vanaf 1 juli 2023 zal je geen kaart meer kunnen aanvragen en moeten wachten op de lancering van het nieuwe platform.
Als opdrachtgever zal je je moeten registreren zodra het nieuwe platform online komt. Dit kan als natuurlijk persoon, als feitelijke vereniging of als rechtspersoon (bv. vzw).
Je vindt meer info over deze hervorming op de sites van Artist@Work en op Cultuurloket.
Heb je nog vragen? Contacteer ons dan gerust op info@koorenstem.be, en dan helpen we je met plezier verder!